• Zostań Master Chefem

    tekst: Marcin Wojtasik, NUMA 08/2015

Najnowsze Artykuły

  • Nie hejtuj - zyskaj przyjeciela

    W internecie spędzamy coraz więcej czasu. Tutaj poszukujemy rozrywki, budujemy relacje, tworzymy treści i pokazujemy siebie? Nie zawsze z dobrej strony. Bywa, że świadomie albo nie, wcielamy się w sieci w rolę hejtera. Czy hejtując innych możemy coś stracić? Czy hejtowanie wpływa na nasz wizerunek?

    tekst: Agnieszka Nawarenko

    czytaj
  • Marketing Reklamowy

    Reklamy są obecne praktycznie wszędzie: w telewizji, prasie, radiu, przestrzeni publicznej. Miejscem, gdzie obecnie najbardziej rozwija się marketing jest internet. Warto poznać podstawowe mechanizmy wykorzystywane przez specjalistów od marketingu, by lepiej orientować się, kiedy kierowany jest do nas przekaz reklamowy w sieci.

  • Crowdfunding - marzenia sie spelniaja

    Załóżmy, że masz genialny pomysł na nową grę. Opowiadasz o nim jednemu, drugiemu, trzeciemu znajomemu i wszyscy są zachwyceni. Mówią, że taką grę kupiliby w ciemno. Idziesz więc ze swoim pomysłem do wydawnictwa. Jednego, drugiego, trzeciego? nikt nie chce z tobą rozmawiać. Nie masz doświadczenia w branży, nikt cię nie zna, nikt nie zainwestuje pieniędzy w twój pomysł. Chcesz więc wydać ją samemu. Potrzebujesz pieniędzy. Bank nie da ci pożyczki, bo nie masz zdolności kredytowej. Inwestorzy też nie są zainteresowani. Czy to oznacza,że pozostaje ci już tylko ciężko westchnąć i schować projekt do szuflady?

    tekst: Szymon Wójcik

    czytaj

Mody na jedzenie trudno nie zauważyć. Jest ona obecna zarówno w internecie, jak i poza nim. Coraz więcej ludzi gotuje dla przyjemności i dzieli się tą pasją prowadząc blogi o jedzeniu, wrzucając zdjęcia na Instagram albo Pinterest, posty na Facebooka lub Twittera. Serwisy społecznościowe są pełne informacji kulinarnych i związanych z jedzeniem. Na Instagramie pod tagiem #foodie jest ponad dziesięć milionów postów.


Jeszcze niedawno mało który nastolatek myślał o gotowaniu jako pasji i formie spędzania wolnego czasu. Dziś jest to coraz bardziej popularne. Niektórzy twierdzą, że pod względem popularności zainteresowań jedzenie można już porównywać do muzyki. W Polsce to nowy trend, ale na Zachodzie mnóstwo nastolatków zamiast na imprezy chodzi do restauracji, na kursy gotowania bądź organizuje w domu tzw. cooking parties, podczas których wspólnie gotuje się i je. Młodzi szefowie i szefowe kuchni zyskują status gwiazd, zwłaszcza jeśli są zwycięzcami telewizyjnych reality show z gotującymi nastolatkami, w rodzaju Master Chef Junior.

Jest to przede wszystkim zasługa internetu i czerpanej z niego wiedzy. Do niedawna trzeba było mieć bezpośredni kontakt z mistrzami gotowania, żeby się czegoś konkretnego nauczyć, dzisiaj wystarczy obejrzeć film na YouTube. Dostęp do informacji przekłada się także na świadomość zdrowotnych walorów dobrego jedzenia i rosnącą wiedzę o szkodliwości tzw. jedzenia śmieciowego. To z kolei przyczynia się do zmian w stylu życia młodzieży.

 
Kuchenni celebryci
Dzięki łatwo dostępnej fachowej wiedzy, gotowanie, jedzenie, pisanie o tym i robienie zdjęć może stać się czymś więcej niż tylko hobby. Dla wielu bardzo młodych ludzi jest to przedsionek kariery i ciekawej pracy. W Wielkiej Brytanii, gdzie moda na gotowanie trwa już od wielu lat, młodzi blogerzy kulinarni robią błyskawiczne kariery jako szefowie kuchni restauracji z gwiazdkami Michelina1, recenzenci i krytycy kulinarni. Dawniej  zajmowało to lata ciężkiej pracy, wyrzeczeń i mozolnego pięcia się po szczeblach kariery. "The Guardian" opisuje kilka takich karier: dwudziestoczteroletnią Charlotte, która zaczynała blogując i tweetując na temat mięsa, a obecnie zajmuje się ekskluzywnym rzeźnictwem i jest jednym z najmodniejszych dostawców mięsa w Londynie, osiemnastoletniego Luke'a, najmłodszego szefa kuchni restauracji z gwiazdką Michelina czy wreszcie dwudziestosześcioletnią Van, która otwiera kolejne bary z wietnamskimi kanapkami banh mi w najmodniejszych lokalizacjach w Londynie.

 

Pokolenie Jamiego.
Większość z tych młodych osób zaczęła swoją przygodę z gotowaniem w wieku 7-10 lat. Dziennikarze określają ich jako "pokolenie Jamiego Olivera", ponieważ wszyscy wychowali się na programach tego najbardziej znanego brytyjskiego kuchennego celebryty i to one zainspirowały ich do zajęcia się jedzeniem i gotowaniem jako życiową pasją. Sam Jamie Olivier także zaczął profesjonalnie gotować w bardzo młodym wieku i zrobił błyskawiczną karierę, stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych kucharzy na świecie.

 
Gotuję publikuję
W Polsce również widać coraz większą aktywność młodych ludzi w internecie oraz w życiu sceny jedzeniowej, która powstaje w dużych miastach na wzór dawnej sceny muzycznej, czyli miejsc, imprez i ludzi zainteresowanych daną aktywnością. Jeżeli chcesz być częścią tego zjawiska, zacznij od zaistnienia w sieci. Oto kilka rad jak się do tego zabrać:

Specjalizacja.
Nie staraj się robić wszystkiego naraz, skup się na jednej rzeczy. Jeżeli robisz dobre zdjęcia  jedzenia, a nie masz lekkiego pióra-publikuj na Instagramie, gdzie tekst jest ograniczony do minimum. Jeśli przeciwnie, dobrze piszesz, a ze zdjęciami wychodzi ci gorzej, skoncentruj się na blogu i innych mediach operujących tekstem. Wbrew powtarzanej opinii zdjęcia nie są konieczne. Istnieją świetne blogi bez zdjęć albo takie, które ilustrowane są własnoręcznie wykonanymi rysunkami. W jeszcze większym stopniu specjalizacja dotyczy podejmowanej tematyki. Nie staraj się pisać na blogu o wszystkim i publikować przepisu na każde ugotowane danie, przeplatając to recenzjami z restauracji. Wybierz jeden wątek - ten, w którym czujesz się najlepiej.

Oryginalność.
W zalewie bardzo podobnych do siebie blogów warto znaleźć jakąś niszę. Takim wyróżnikiem może być kuchnia z jakiejś konkretnej części świata albo oparta na konkretnym składniku, recenzje miejsc z twojego miasta albo regionu, albo jakikolwiek inny temat wiodący. Ważne, żeby nie był to temat, na który piszą wszyscy. Skupienie się na jakimś mało eksploatowanym zagadnieniu przyczyni się także do tego, że twój blog będzie się pojawiał na wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania, dotyczących tej tematyki.

Nie kopiuj znanych blogerów.
Bądź sobą, rozwijaj swój własny styl, pisz o tym, o czym masz wiedzę, na czym się znasz. Niech twoimi adresatami będą młodzi ludzie w twoim wieku, których rozumiesz najlepiej i wiesz o czym chcieliby czytać.

Przestrzegaj praw autorskich.
Niestety w światku piszących o jedzeniu podkradanie sobie przepisów, całych tekstów i zdjęć jest nagminnym procederem. Przyłapanie na takich praktykach zazwyczaj oznacza koniec zabawy i przekreśla dalszą karierę. Z drugiej strony, pilnuj także czy ktoś nie podkrada twoich tekstów i zdjęć. Jeśli ty się o to nie zatroszczysz, nikt inny za ciebie tego nie zrobi.

 

1 Najwyższe wyróżnienie w branży, najlepsze restauracje mają trzy gwiazdki, w Polsce jest tylko jedna restauracja z jedną gwiazdką - Atelier Amaro.