• Nie hejtuj - zyskaj przyjeciela

    tekst: Agnieszka Nawarenko, NUMA 08/2015

Najnowsze Artykuły

  • Crowdfunding - marzenia sie spelniaja

    Załóżmy, że masz genialny pomysł na nową grę. Opowiadasz o nim jednemu, drugiemu, trzeciemu znajomemu i wszyscy są zachwyceni. Mówią, że taką grę kupiliby w ciemno. Idziesz więc ze swoim pomysłem do wydawnictwa. Jednego, drugiego, trzeciego? nikt nie chce z tobą rozmawiać. Nie masz doświadczenia w branży, nikt cię nie zna, nikt nie zainwestuje pieniędzy w twój pomysł. Chcesz więc wydać ją samemu. Potrzebujesz pieniędzy. Bank nie da ci pożyczki, bo nie masz zdolności kredytowej. Inwestorzy też nie są zainteresowani. Czy to oznacza,że pozostaje ci już tylko ciężko westchnąć i schować projekt do szuflady?

    tekst: Szymon Wójcik

    czytaj
  • Marketing Reklamowy

    Reklamy są obecne praktycznie wszędzie: w telewizji, prasie, radiu, przestrzeni publicznej. Miejscem, gdzie obecnie najbardziej rozwija się marketing jest internet. Warto poznać podstawowe mechanizmy wykorzystywane przez specjalistów od marketingu, by lepiej orientować się, kiedy kierowany jest do nas przekaz reklamowy w sieci.

  • Zostań Master Chefem

    Mody na jedzenie trudno nie zauważyć. Jest ona obecna zarówno w internecie, jak i poza nim. Coraz więcej ludzi gotuje dla przyjemności i dzieli się tą pasją prowadząc blogi o jedzeniu, wrzucając zdjęcia na Instagram albo Pinterest, posty na Facebooka lub Twittera. Serwisy społecznościowe są pełne informacji kulinarnych i związanych z jedzeniem. Na Instagramie pod tagiem #foodie jest ponad dziesięć milionów postów.

    tekst: Marcin Wojtasik

    czytaj

W internecie spędzamy coraz więcej czasu. Tutaj poszukujemy rozrywki, budujemy relacje, tworzymy treści i pokazujemy siebie? Nie zawsze z dobrej strony. Bywa, że świadomie albo nie, wcielamy się w sieci w rolę hejtera. Czy hejtując innych możemy coś stracić? Czy hejtowanie wpływa na nasz wizerunek?


Hejt, czyli obrażanie, ośmieszanie czy poniżanie innych to jedna z form cyberprzemocy. Poczucie anonimowości jakie daje internet wzmacnia takie zachowania. Niektórzy internauci stosują pewnego rodzaju podwójne standardy w komunikacji, dzieląc ją na offline i online. Oznacza to, że w sieci pozwalają sobie na zupełnie inne zachowania niż w bezpośrednich kontaktach z ludźmi. Częściowo taki stan rzeczy można wyjaśnić tzw."efektem kabiny pilota". Badania (Walrave i Heirman, 2009) pokazały, że piloci bombowców w trakcie II wojny światowej bombardowali miasta, nie ponosząc przy tym kosztów emocjonalnych (w przeciwieństwie np. do żołnierzy piechoty lądowej), ponieważ nie widzieli cierpienia swoich ofiar. Podobnie jest  w  przypadku hejtu w sieci. Hejter nie widzi krzywdy, którą wyrządza odbiorcy, często więc nie zdaje sobie sprawy jak bardzo raniące mogą być jej/jego słowa czy zachowania.

Hejter czy kolega?

Hejt bywa często reakcją na nudę, sposobem na zdobycie pozycji w sieci, pokazaniem znajomym swojej siły, odreagowaniem swoich niepowodzeń, przejawem zazdrości. Zazwyczaj jest zachowaniem nieprzemyślanym, podejmowanym pod wpływem różnych emocji. Jakie mogą być konsekwencje takich działań? Wyobraź sobie, że odkrywasz, że twój znajomy hejtuje innych internautów. Czy możesz być pewny, że nie będziesz jego kolejną ofiarą? Czy też zaczynasz myśleć, że "skoro innym to robi, może podobnie zachować się wobec mnie"? Ktoś kto obraża, ośmiesza innych, wulgarnie się wypowiada nie wzbudza zaufania. Wizerunek takiej osoby w naszych oczach  diametralnie się zmienia. Trudno przecież myśleć o przyjaźni z osobami, które zachowują się w taki sposób. Warto również zastanowić się nad tym, jak hejty mogą wpłynąć na nasz wizerunek w przyszłości, np. za kilka lat, kiedy będziemy starać się o przyjęcie na studia czy brać udział w procesie rekrutacyjnym do naszej pierwszej pracy. Zasada, że treści, które trafiają do internetu, zostają tam na zawsze, dotyczy również naszych komentarzy.

Blisko w sieci

Internet jest przestrzenią, która daje możliwości podtrzymywania kontaktów ze znajomymi, poznawania ludzi czy kontynuowania znajomości z osobami, które  spotkaliśmy np. na imprezie czy wakacjach. "Człowiek to istota społeczna? pisał psycholog Elliot Aronson. To naturalne, że chcemy otaczać się znajomymi, mieć przyjaciół. Z bliskimi osobami chętnie spędzamy wolny czas, w trudnych chwilach możemy liczyć na ich wsparcie. Dlatego też podejmujemy różne działania - w sieci i poza nią - żeby mieć wokół siebie przyjaznych nam ludzi. Pozytywny wizerunek online, podobnie zresztą jak i offline, sprzyja zawieraniu znajomości i byciu lubianym. To, w jaki sposób będą nas odbierać inni użytkownicy sieci zależy od nas i od naszego zachowania. Warto o tym pamiętać podejmując różne działania w sieci i wykorzystać możliwości, jakie daje internet w pozytywny sposób.

Dodaj znajomego

Add Friend to wspólna kampania społeczna Fundacji Dzieci Niczyje i The Walt Disney Company. W jej ramach powstał spot telewizyjny, opowiadający historię dwójki nastolatków, którzy biorą udział w castingu do filmu. Stojąc naprzeciwko siebie, nie mają świadomości, że dialog, który mają odegrać przed reżyserem powstał na bazie ich wcześniejszej internetowej dyskusji, w której pojawił się hejt...Obejrzyj Add Friend na YT. 

Całej akcji towarzyszy konkurs na piosenkę #dodajznajomego, promującą większą życzliwość wobec znajomych i nieznajomych w sieci. Zwycięski utwór zostanie profesjonalnie wykonany przez jedną z polskich gwiazd. Więcej informacji o konkursie na stronie: addfriend.disney.pl.