• Marketing Reklamowy

    tekst: Maciek Kępka, NUMA 08/2015

Najnowsze Artykuły

  • Crowdfunding - marzenia sie spelniaja

    Załóżmy, że masz genialny pomysł na nową grę. Opowiadasz o nim jednemu, drugiemu, trzeciemu znajomemu i wszyscy są zachwyceni. Mówią, że taką grę kupiliby w ciemno. Idziesz więc ze swoim pomysłem do wydawnictwa. Jednego, drugiego, trzeciego? nikt nie chce z tobą rozmawiać. Nie masz doświadczenia w branży, nikt cię nie zna, nikt nie zainwestuje pieniędzy w twój pomysł. Chcesz więc wydać ją samemu. Potrzebujesz pieniędzy. Bank nie da ci pożyczki, bo nie masz zdolności kredytowej. Inwestorzy też nie są zainteresowani. Czy to oznacza,że pozostaje ci już tylko ciężko westchnąć i schować projekt do szuflady?

    tekst: Szymon Wójcik

    czytaj
  • Nie hejtuj - zyskaj przyjeciela

    W internecie spędzamy coraz więcej czasu. Tutaj poszukujemy rozrywki, budujemy relacje, tworzymy treści i pokazujemy siebie? Nie zawsze z dobrej strony. Bywa, że świadomie albo nie, wcielamy się w sieci w rolę hejtera. Czy hejtując innych możemy coś stracić? Czy hejtowanie wpływa na nasz wizerunek?

    tekst: Agnieszka Nawarenko

    czytaj
  • Zostań Master Chefem

    Mody na jedzenie trudno nie zauważyć. Jest ona obecna zarówno w internecie, jak i poza nim. Coraz więcej ludzi gotuje dla przyjemności i dzieli się tą pasją prowadząc blogi o jedzeniu, wrzucając zdjęcia na Instagram albo Pinterest, posty na Facebooka lub Twittera. Serwisy społecznościowe są pełne informacji kulinarnych i związanych z jedzeniem. Na Instagramie pod tagiem #foodie jest ponad dziesięć milionów postów.

    tekst: Marcin Wojtasik

    czytaj

Reklamy są obecne praktycznie wszędzie: w telewizji, prasie, radiu, przestrzeni publicznej. Miejscem, gdzie obecnie najbardziej rozwija się marketing jest internet. Warto poznać podstawowe mechanizmy wykorzystywane przez specjalistów od marketingu, by lepiej orientować się, kiedy kierowany jest do nas przekaz reklamowy w sieci.


Wyobraź sobie taką sytuację: chcesz kupić plecak na wyjazd w góry. Wpisujesz w Google "plecak turystyczny", przeszukujesz kilka sklepów internetowych, ale akurat żaden produkt nie wzbudza twojego zainteresowania. Na drugi dzień włączasz komputer, wchodzisz na swoją ulubioną stronę, a tam...reklamy plecaków turystycznych. Przypadek? Oczywiście, że nie. W ten sposób działają nowoczesne systemy reklam banerowych. Wiedząc, czego aktualnie szukasz system dobiera reklamy do twoich zainteresowań, dzięki czemu znacznie wzrasta prawdopodobieństwo kliknięcia w baner. Tego typu działania to tzw. remarketing. Może być on wykorzystywany także przy reklamach wysyłanych za pomocą e-maili.

Content marketing, czyli treści wartościowe

Coraz popularniejszą formą działań marketingowych jest tzw. content marketing, czyli marketing treści. Polega on na publikowaniu przez firmy treści, które mogą okazać się przydatne i wartościowe dla potencjalnego klienta. Mogą być to np. artykuły, które nie reklamują wprost danego produktu tylko opisują daną kwestię lub problem. Przykładowo zamiast tworzyć artykuł wychwalający zalety konkretnego plecaka, marketingowiec może napisać tekst opisujący, w jaki sposób dobrać plecak do swoich potrzeb oraz jak dobrze wyregulować go dostosowując do swojej sylwetki. Taki artykuł może okazać się bardzo popularny i stanie się on często wyszukiwany przez użytkowników za pomocą np. Google. Marketing treści jest nastawiony na długotrwałe budowanie relacji z konsumentem.

Let's go viral! - marketing wirusowy

Zapewne wielokrotnie zdarzyło ci się udostępniać za pomocą serwisów społecznościowych treści, które wydały ci się ciekawe, zabawne, warte zobaczenia przez innych. Często mówi się o tzw. potencjale wirusowym treści, czyli o prawdopodobieństwie dalszego udostępniania, komentowania przez użytkowników serwisów społecznościowych itp. Marketing wirusowy korzysta z tych  mechanizmów. Chodzi o wykreowanie takiej treści reklamowej, która będzie na tyle ciekawa, by użytkownicy internetu chcieli ją sami podawać dalej. Oprócz możliwości osiągnięcia dużego zasięgu takich treści z pewnością nie do przecenienia jest niski koszt ich rozpowszechniania. To trochę tak, jakbyś nagrał na nośnik reklamę telewizyjną i odwiedzając znajomych w domu odtwarzał ją u nich, a oni przegrywali reklamę i chodzili z nią do kolejnych osób.

Generowanie leadów - wszyscy jesteśmy konsumentami

W marketingu istnieje pojęcie leadu sprzedażowego. Jest to nic innego jak konsument, czyli człowiek lub ewentualnie firma, która może być potencjalnie zainteresowana zakupem produktu lub usługi. Dla firm bardzo istotne jest tzw. generowanie leadów, czyli zdobywanie danych potencjalnych klientów. Jak może się to odbywać? Wyobraźmy sobie osobę, która jest zainteresowana sprzętem turystycznym. Zachęcona reklamą internetową wchodzi na stronę, gdzie może obejrzeć bardzo wartościowe pod kątem jej zainteresowań filmy oraz przeczytać artykuły. "Zapłatą" za dostęp do tych  treści może być zostawienie swoich danych, np. adresu e-mail oraz imienia i nazwiska. Treści udostępnia firma sprzedająca sprzęt turystyczny. Pozyskując imię i nazwisko oraz adres e-mail człowieka zainteresowanego materiałami na temat turystyki, pozyskuje namiar na potencjalnego klienta. Co istotne, nie jest to jakiś przypadkowy e-mail, ale adres osoby, która rzeczywiście może być potencjalnie zainteresowana sprzętem turystycznym. Pozyskanie leadów to dopiero początek procesu sprzedażowego. Z punktu widzenia marketingu istotne jest, by w odpowiednim momencie skierować do być może przyszłego konsumenta taki przekaz reklamowy, który skutecznie zachęci go do zakupu.

Marketing internetowy może wydawać się bardzo tajemniczy. Warto więc poznawać nowe technologie, jakimi posługują się marketingowcy, żeby mieć świadomość, które z kierowanych do nas treści są przekazem reklamowym. W wielu przypadkach może się okazać, że dzięki zastosowaniu nowych narzędzi będą do nas trafiały te informacje, które naprawdę nas zainteresują. Gdy zaczynamy go rozumieć - marketing internetowy przestaje już być straszny.